Planszówki

Napisane przez Dział: Planszówki

1 start

Najnowsza edycja „Wsiąść do pociągu” Alana R. Moona, czyli „Nowy Jork”, wydaje się czymś na kształt „Pierwszej podróży”, co równa się mniej więcej z wielkimi uproszczeniami w niemal każdym aspekcie. Niekoniecznie. Chociaż nowa wersja kultowej gry nie jest tak okazała i złożona, jak m.in. „Niemcy” bądź „Kraje północy”, ale ma inne zalety, które z pewnością przekonają miłośników tytułu, osoby, które chcą zacząć zabawę z planszówkami bądź chcą zbadać, czym „Wsiąść do pociągu” jest.

Napisane przez Dział: Planszówki

1 start

W „Tajemniczym domostwie” na pierwszy rzut oka nie ma codoszukiwać się żadnych innowacji ani w mechanice, ani klimacie, ani wykonaniu – i chociaż każdy z tych aspektów w tym produkcie stoi na przyzwoitym poziomie, to można je znaleźć w wielu innych podobnych tytułach. A mimo wszystko, to właśnie gra Nevskiya i Sidorenko stała się evergreenem i jedną z najpopularniejszych pozycji w dorobku Portal Games. Co więc sprawia, że z pozoru całkiem zwyczajny projekt staje się tak mocno lubiany i niegasnąco grywalny, nawet wśród bardzo zaawansowanych graczy?

Napisane przez Dział: Planszówki

box 3d ZamekSmokow1

Pierwsze, co rzuca się w oczy w „Zamku Smoków”, to dość oryginalna, przyciągająca wzrok warstwa graficzna, która od razu pobudza wyobraźnię – i mimo że gra nie wlicza się w poczet tytułów w stylu amerykańskim i podczas rozgrywki nie buduje wciągającego nastroju, to pozbawiona swojej wizualności wiele by straciła. Szczególnie, że pozostałe komponenty idealnie współgrają z taką estetyką.

Napisane przez Dział: Planszówki

IMG 20180717 221318

W dorobku Rüdigera Dorna znaleźć można wiele ciekawych, wciągających oraz cieszących się niegasnącą popularnością tytułów, w większości przeznaczonych dla graczy lubujących się w towarzyskich spotkaniach, gdzie emocje zwykle są ciepłe i mało wybuchowe. „Montana”, najnowszy projekt autora na naszym rynku, zdecydowanie nie zawiedzie fanów Dorna i miłośników gier euro, stawiających na wyraźną mechanikę.

Nie da się ukryć, że wszelakie reguły, warianty, posunięcia i możliwości, jakie dostaną gracze w „Montanie”, skupiają się na odpowiedniej strategii ekonomicznej i prowadzą do kalkulacji i szacowania, co w danym momencie przyda się najbardziej. Podczas rozgrywki główną rolę odgrywać będzie mechanika worker placement (zarządzaniu określoną liczbą pracowników w celu wybrania za ich pomocą dostępnych akcji) oraz set collection (zbierania odpowiednich elementów, surowców), ale w pewnym momencie pojawia się także aukcja (gracze przelicytowują się) i losowanie dodatkowych pracowników (pełniących funkcję znaczników, umożliwiających zrobienie w swojej turze konkretnej akcji: np. za sprawą czarnego meepla można wydobywać skałę, płowego – zbierać zboże, a meepla w kolorze gracza – wziąć udział w licytacji). Zainteresowani stają więc przed średnio rozbudowaną eurogrą ekonomiczną i w żadnym wypadku nie będą zawiedzeni.

Napisane przez Dział: Planszówki

ocaleni

„Ocaleni” Grégory’ego Olivera graficznie i w motywacji fabularnej obiecują coś zgoła innego, niż zapewniają. Gra cierpi przede wszystkim na tym, że wydaje się tytułem stawiającym na przetrwanie, a tak naprawdę gracze otrzymują rywalizację ekonomiczną, gdzie interakcja jest ograniczona i uzależniona od ilości uczestników. Co wcale nie oznacza, że element przetrwania w ogóle się nie pojawia – po prostu jak na realia postapokaliptyczne akcenty zostały rozłożone zupełnie inaczej.

Napisane przez Dział: Planszówki

budowa miasta

Wyjątkowo prostą i przyjemną grą planszową dla dużych i małych, która dostarczy co najmniej półgodzinnej rozrywki jest pozycja z wydawnictwa Nasza Księgarnia pod tytułem „Budowa miasta”. Jeśli jesteś fanem nieskomplikowanych zasad, elementu losowości i zarazem planowania, ale przede wszystkim zdobywania pieniędzy – ta gra jest dla ciebie.

Napisane przez Dział: Planszówki

IMG 20180612 102746

Wraz z rozkwitem w polskich miastach pokojów zagadek, czyli tzw. escape roomów, na rynku gier planszowych również pojawiły się tytuły nawiązujące do tej popularnej rozrywki. Dzięki temu każdy, kto ma ochotę spróbować swoich sił w rozwiązywaniu tego typu łamigłówek, nie musi nawet wychodzić z domu – wystarczy, że sięgnie po jeden z wielu dostępnych tytułów, przykładowo po najnowszy tytuł serii „Exit”, czyli „Zakazany Zamek”.

Napisane przez Dział: Planszówki

13 duchow

Szukasz pozornie prostej, szybkiej i przyjemnej gry dla całej rodziny, która zmusza do logicznego myślenia i pobudza zmysł dedukcji? W takim razie obowiązkowo sięgnij po „13 duchów” Victora Amantidisa od wydawnictwa Nasza Księgarnia. Mała ilość kart, ładne, kolorowe grafiki oraz przejrzystość zasad zachęci do rozgrywki nawet najbardziej opornych graczy.

Napisane przez Dział: Planszówki

slavia

Od trzech lat tematem nośnym stały się słowiańskie mitologia i folklor, rodzime wierzenia ludowe, istoty z podań i przesądów, na popularności zyskały neopogańskie wyznania, a wytworów sztuki inspirowanej czy odwołującej się do szeroko pojętej „słowiańskości” zaczęło pojawiać się na rynku od groma. Punktem zapalnym była oczywiście premiera gry „Wiedźmin: Dziki Gonu”, która przyniosła swoisty popyt na tego typu motywy, dzięki czemu szanse na zaistnienie dostały też gry bez prądu, jak przebojowe „Stworze” Grzegorza Arabczyka bądź ufundowane niedawno „Żercy” Aleksandra Jagodzińskiego. Obecnie przyszedł czas na „Slawię” Marcina Wełnickiego i pytaniem zasadnym będzie, czy projekt wart jest wsparcia?

Napisane przez Dział: Planszówki

IMG 20180513 151420

Ostatnio podobne wrażenia po testowaniu gry miałem przy okazji „Wojowników podziemi” Aureliano Buonfino, Lorenzo Silva oraz Lorenzo Tucci Sorrentino, a to dlatego, że oba te tytuły, „WP” i „Dungeon Saga” Jake’a Thorntona łączą w sobie elementy z różnych rodzajów gier, tworząc nietypowe, hybrydyczne systemy. Jednak to właśnie „DS” prezentuje się jako bardziej imponująca i pozwalająca na większy wpływ uczestników na przebieg rozgrywki.