Planszówki

Napisane przez Dział: Planszówki

ocaleni

„Ocaleni” Grégory’ego Olivera graficznie i w motywacji fabularnej obiecują coś zgoła innego, niż zapewniają. Gra cierpi przede wszystkim na tym, że wydaje się tytułem stawiającym na przetrwanie, a tak naprawdę gracze otrzymują rywalizację ekonomiczną, gdzie interakcja jest ograniczona i uzależniona od ilości uczestników. Co wcale nie oznacza, że element przetrwania w ogóle się nie pojawia – po prostu jak na realia postapokaliptyczne akcenty zostały rozłożone zupełnie inaczej.

Napisane przez Dział: Planszówki

budowa miasta

Wyjątkowo prostą i przyjemną grą planszową dla dużych i małych, która dostarczy co najmniej półgodzinnej rozrywki jest pozycja z wydawnictwa Nasza Księgarnia pod tytułem „Budowa miasta”. Jeśli jesteś fanem nieskomplikowanych zasad, elementu losowości i zarazem planowania, ale przede wszystkim zdobywania pieniędzy – ta gra jest dla ciebie.

Napisane przez Dział: Planszówki

IMG 20180612 102746

Wraz z rozkwitem w polskich miastach pokojów zagadek, czyli tzw. escape roomów, na rynku gier planszowych również pojawiły się tytuły nawiązujące do tej popularnej rozrywki. Dzięki temu każdy, kto ma ochotę spróbować swoich sił w rozwiązywaniu tego typu łamigłówek, nie musi nawet wychodzić z domu – wystarczy, że sięgnie po jeden z wielu dostępnych tytułów, przykładowo po najnowszy tytuł serii „Exit”, czyli „Zakazany Zamek”.

Napisane przez Dział: Planszówki

13 duchow

Szukasz pozornie prostej, szybkiej i przyjemnej gry dla całej rodziny, która zmusza do logicznego myślenia i pobudza zmysł dedukcji? W takim razie obowiązkowo sięgnij po „13 duchów” Victora Amantidisa od wydawnictwa Nasza Księgarnia. Mała ilość kart, ładne, kolorowe grafiki oraz przejrzystość zasad zachęci do rozgrywki nawet najbardziej opornych graczy.

Napisane przez Dział: Planszówki

slavia

Od trzech lat tematem nośnym stały się słowiańskie mitologia i folklor, rodzime wierzenia ludowe, istoty z podań i przesądów, na popularności zyskały neopogańskie wyznania, a wytworów sztuki inspirowanej czy odwołującej się do szeroko pojętej „słowiańskości” zaczęło pojawiać się na rynku od groma. Punktem zapalnym była oczywiście premiera gry „Wiedźmin: Dziki Gonu”, która przyniosła swoisty popyt na tego typu motywy, dzięki czemu szanse na zaistnienie dostały też gry bez prądu, jak przebojowe „Stworze” Grzegorza Arabczyka bądź ufundowane niedawno „Żercy” Aleksandra Jagodzińskiego. Obecnie przyszedł czas na „Slawię” Marcina Wełnickiego i pytaniem zasadnym będzie, czy projekt wart jest wsparcia?

Napisane przez Dział: Planszówki

IMG 20180513 151420

Ostatnio podobne wrażenia po testowaniu gry miałem przy okazji „Wojowników podziemi” Aureliano Buonfino, Lorenzo Silva oraz Lorenzo Tucci Sorrentino, a to dlatego, że oba te tytuły, „WP” i „Dungeon Saga” Jake’a Thorntona łączą w sobie elementy z różnych rodzajów gier, tworząc nietypowe, hybrydyczne systemy. Jednak to właśnie „DS” prezentuje się jako bardziej imponująca i pozwalająca na większy wpływ uczestników na przebieg rozgrywki.

Napisane przez Dział: Planszówki

Hero Realms Robert Dougherty i Darwin Kastle

Macie ochotę na szybką i dynamiczną karciankę w świecie fantasy? To bardzo dobrze się składa, gdyż gra „Hero Realms” oprócz powyższego dostarcza jeszcze rewelacyjnych grafik na kartach oraz sporą dawkę przyjemności z samej rozgrywki.

Robert Dougherty i Darwin Kastle znani przede wszystkim z wydanej już w Polsce starszej siostry prezentowanego tytułu, „Star Realms”, po części ulepszyli nieco rozgrywkę kosmicznej floty i przenieśli całą zabawę do świata elfów, orków, wampirów, rycerzy i całej masy innych fantastycznych istot. Dla graczy zaznajomionych z poprzednią pozycją, najnowsza wersja nie sprawi najmniejszej trudności w zrozumieniu zasad, bowiem mechanika, a nawet projekt kart nie uległ większym zmianom. Jeżeli zaś chodzi o tych, którzy sięgnęli po „Hero Realms” po raz pierwszy, instrukcja w sposób przejrzysty i wyjątkowo przystępny przedstawia zasady gry na dosłownie kilku stronach, dzięki czemu nauka gry zajmuje chwilę i szybko można wytłumaczyć, o co chodzi, nawet totalnym laikom.

Napisane przez Dział: Planszówki

pulsa29

Pulsar 2849 – gra wcale niepozorna i wielu może wprowadzić w błąd. Szczególnie, gdy przed zakupem tytułu albo wydaniem w Polsce w ogóle ktoś się z projektem i jego złożonością nie zapoznał. Jednak nie ma się czego bać – po prostu oprawa i grafiki sugerują, że ma się do czynienia z tytułem o średnim skomplikowaniu, kiedy tak naprawdę zrozumienie mechaniki i wszystkich opcji celuje w graczy o wyższym zaawansowaniu.

Napisane przez Dział: Planszówki

steam more steam

Swego rodzaju nurt kolejowy w grach bez prądu całkiem prężnie się rozrasta (nie tylko za sprawą nowych rozszerzeń do „Wsiąść do pociągu” Alana R. Moona) i rozwija w ramach stylistykę – nieraz gra na tym zyskuje, nieraz traci. Jednak czy „Steam Rollers” Marka Gerritsa zaangażuje w tak znacznym stopniu graczy, że będą w stanie oderwać się od „Wsiąść do pociągu”?

Prawnicze motto, „To zależy”, wydaje się najwłaściwszą odpowiedzią na tak zadane pytanie. „Steam Rollers” z pewnością zrazi do siebie niezaawansowanych czy początkujących graczy, dla których eurogra Moona będzie jawić się jako atrakcyjniejsza, większa i łatwiej przyswajalna. Co wcale nie oznacza, że projekt Gerritsa to ciężar, z którym poradzą sobie planszówkowi wyjadacze, bowiem i odrobinę doświadczeni powinni po pewnym czasie – o ile nie od razu – poczuć się pewniej w rozgrywce. A wszystko za sprawą tego, że gra nie zatrzymuje się na docieraniu (ewentualnie przewożeniu towarów) do wyznaczonych punktów.

Napisane przez Dział: Planszówki

wiek pary

„Wiek pary” stara się zabrać graczy w realia wielkiego przemysłowo-technologicznego boomu i „wzuć” im buty wynalazców i przemysłowców, tworzących miejsca pracy, wysyłających do nich robotników i rozbudowujących oraz modernizujących źródło swych dochodów. Jeśli więc zawsze chciałeś spróbować swych sił za sterami rozwijającej się fabryki z XIX wieku – to być może gra przypadnie Ci do gustu, lecz jeżeli cenisz przede wszystkim dynamiczną rozgrywkę, w takim wypadku nie trafiłeś najlepiej.