Kawerna – fantastyka, książki fantastyczne, fantasy
MEDIA
Kategorie: Gry

Feudum na Zagramw.to

Wystartowała kampania, mająca na celu ufundowanie polskiej edycji “Feudum” Marka Swansona, hit Kickstartera i niezwykle popularna gra strategiczno-ekonomiczna, pozwalająca graczom zwyciężyć na wiele rozmaitych sposobów.

Wesprzyj Feudum!

“Feudum” to zaawansowana euro-gra o skomplikowanych zasadach z dużą swobodą w kreowaniu strategii. Jej akcja toczy się w fantastycznym świecie, w którym przyjdzie Ci podjąć setki różnych decyzji, a każda z nich jest tylko małym kroczkiem w drodze na sam szczyt.

Bogata zawartość gry

Feudum to dopracowana w każdym szczególe mechanika, którą wspierają wspaniale wykonane elementy gry oraz magiczne ilustracje.

Plansza

Ogromna rozkładana plansza, na której toczy się rozgrywka.


Karty Akcji

55 kart akcji po 11 dla każdego z 5 graczy.


Karty Królewskich Edyktów

Zestaw 16 kart królewskich edyktów.


Znaczniki Regionów

24 znaczniki regionów i majątków.


Znaczniki Graczy

Zestaw znaczników graczy w 5 kolorach składający się z 3 kości K6, kilkudziesięciu drewnianych znaczników oraz tekturowego żetonu sakiewki.


Żetony Lokacji

Zestaw 44 dysków lokacji podzielonych na kilka typów (miasta, gospodarstwa, posterunki, lenna).


Znaczniki Zasobów

Drewniane znaczniki zasobów takich jak siarka, saletra, żelazo, drewno i żywność. Łącznie 170 znaczników.


Wehikuły

9 znaczników wehikułów – morskich statków, łodzi podwodnych oraz statków powietrznych.


Dodatkowe Znaczniki

Zestaw znaczników królewskich pieczęci, różańca oraz znaczników tarczy strzeleckich.


Znaczniki Specjalne

Drewniany znacznik pierwszego gracza, drewniany znacznik aktualnej epoki oraz drewniana kość postępu.


Srebrne i złote szylingi

Zestaw 50 znaczników monet: 43 srebrnych jedynek i 7 złotych piątek.


Figurki potworów

Świetnie wykonane figuki – behemota oraz węża morskiego.


Instrukcja oraz Pomoc Gracza

Instrukcja w języku polskim wraz z dwustronnymi kartami pomocy dla wszystkich graczy.

Opis gry

Wraz ze swoją świtą zostajecie niesprawiedliwie wygnani i pozbawieni dosłownie wszystkiego. Do twojej dyspozycji pozostało jedynie kilka szylingów i resztki z królewskiej uczty. Nic jednak nie jest w stanie Cię złamać, a więc wyruszyłeś w podróż do bardzo dziwnej krainy, by tam odzyskać utracony honor. Królewna Ania ma cię już na oku, a więc musisz zacząć wspinać się po szczeblach sławy i chwały. Zajmiesz się uprawą ziemi, będziesz walczył jak rycerz, czy pokusisz się o zdobycie latyfundii? Niezależnie od tego, jaką decyzję podejmiesz, wiedz, że życie w czasach średniowiecza to nie bajka. Ciężko o żyzne ziemie i żywność, a co gorsza potężne stwory mają ochotę na przekąskę. Nie trać nadziei, ponieważ jeśli tylko uda Ci się przejąć tutejsze gildie, to zostaniesz okrzyknięty najbardziej zaszczytną osobistością.


W trakcie pięciu epok, na które została podzielona gra, będziemy starali się zdobywać punkty zaszczytu. Możemy je zyskać na wiele różnych sposobów, między innymi za kontrolowanie i ulepszanie miejsc na planszy, czy też kontrolowanie różnych gildii i korzystanie z ich umiejętności. Możemy także między innymi pokusić się, by odbyć wielką górską wędrówkę, gdzie na samym szczycie czeka na nas zwieńczenie naszej podróży, czyli… klasztor. W Feudum gracze nieustannie stają przed różnymi wyborami w zasadzie od samego początku rozgrywki. Już w pierwszej turze musimy wybrać 4 z 11 kart, które mają dwojakie działanie, a jedna z nich jest związana z działaniem sześciu gildii. Ponadto z każdą gildią można wejść w interakcję nawet na trzy różne sposoby.

Rozgrywkę podzielono na 5 faz: wybór akcji, karmienie naszych pionów, rzut kością postępu, przesuwanie znacznika i podliczanie epoki oraz koniec rundy. Najważniejsza z nich to faza wyboru akcji. To właśnie w tym momencie będziemy obierali strategię na bieżącą rundę, ponieważ musimy wybrać 4 z 11 kart. To od tej decyzji zależy, z jakich akcji skorzystamy. Początkowo wybory są ciężkie, ale z czasem stają się one łatwiejsze. Poniżej krótki opis wszystkich akcji dostępnych na kartach:

Migracja – pozwala na umieszczenie lub zdjęcie naszego piona na planszy.

Ruch – pozwala na poruszenie naszych pionów.  Na planszy mamy rozrysowane różne drogi, czasem jednak będziemy musieli skorzystać z wehikułów takich jak: statek powietrzny do poruszania się po górach, łódź do poruszania się po wodach i statek podwodny dla głębszych podróży.

Wpływy – ta akcja pozwoli nam umieścić znaczniki wpływów tam, gdzie aktualnie znajdują się nasze piony. Dzięki temu będziemy zajmowali kolejne lokacje, obejmując stanowisko włodarza, poddanego lub po prostu chłopa. Każda rola ma tutaj swoje znaczenie.

Rozbudowa – służy do zamiany jednych lokacji w drugie. Strażnicę przebudujemy w gospodarstwo, te z kolei w miasto, by na koniec wznieść feudum.

Wypatrywanie – bycie posiadaczem strażnicy uprawnia nas do skorzystania z tej akcji i zdobycia kart królewskich edyktów.

Żniwa – jeśli posiadamy gospodarstwo, akcja ta pozwala nam na produkowanie różnych dóbr.

Podatki – gdy rządzimy miastem, możemy pobrać daninę od mieszkańców.

Podbój – oznacza walkę z pionami przeciwnika, potworami, czy też feudum, którym włada inny gracz.

Obrona – tej karty możemy użyć w momencie, gdy ktoś nas atakuje, wtedy nasza obrona rośnie w siłę, a dodatkowo przybliżamy się do zwycięstwa.

Powtórzenie – ta karta umożliwia powtórzenie zagranej przez nas wcześniej akcji. Musimy jednak pamiętać, że nie wszystkie akcje nam to umożliwiają.

Gildie – ta akcja umożliwia wejście w interakcje z jedną z sześciu gildii. Bazowo możemy dokonać handlu oferując jedne dobra za inne. Jeśli jednak posiadamy wypracowaną pozycję w gildii, możemy w niej wykonać również inne czynności. W zależności od Twojego zaangażowania w danej gildii możesz zostać Czeladnikiem, Mistrzem lub zwykłym Adeptem. Im wyższa jest Twoja pozycja tym większe korzyści z niej czerpiesz. Warto walczyć o te stanowiska również z powodu akcji handlu z gildią, gdyż kiedy jakiś gracz zdecyduje się na wymianę dóbr, wtedy część z nich trafia do mistrza, a w następnej kolejności do czeladnika.

Kiedy już wszyscy gracze wykonają swoje akcje, możemy spokojnie przejść do fazy drugiej. W tym momencie musimy wyżywić nasze piony znajdujące się na mapie. Aby tego dokonać możemy zaoferować im żywność lub… pyszne wino z beczki. Jednak mocno siarkowe wino ma swoje konsekwencje, wiadomo…  jak to po alkoholu bywa, tracą siły i nie nadaje się do walki.

W fazie trzeciej pierwszy gracz rzuca kością postępu, która decyduje o odrzuceniu odpowiedniego kafelka regionu. To właśnie one decydują o tym, w którym etapie gry się znajdujemy. W fazie czwartej, po odsłonięciu odpowiedniej liczby kafelków kolejnej epoki, przechodzimy do niej, kończąc obecny etap gry. Epoka piąta oznacza koniec rozgrywki. Należy tutaj również wspomnieć, że podczas rozbudowy naszych lokacji, również będziemy pobierali kafelki terenów, w zależności od obszaru, na którym się znajdujemy. Na koniec każdej epoki przechodzimy do podsumowania, by punktować za pozycję w gildiach, za tereny i za aktywne regiony. Możemy również stracić punkty za nielojalność i brak walk.

Na koniec gry do naszego wyniku dodajemy punkty za wielką wędrówkę, za rozmiar naszego imperium, za zrealizowane królewskie edykty oraz za pozostałe szylingi. Osoba z największą liczbą punktów może teraz szczycić się zwycięstwem w Feudum, a to nie byle jakie osiągnięcie.

Jeśli chodzi o mechanikę, to tutaj mamy ogromne pole do popisu. Jeśli poznamy już zasady na tyle, że potrafimy grać swobodnie, to Feudum staje się naprawdę satysfakcjonującą pozycją. Nam szczególnie do gustu przypadła mechanika planowania akcji. Musimy wybrać tylko 4 spośród 11 kart. Te wybory nigdy nie są proste, no może w pierwszych turach. Tutaj na mapie dzieje się naprawdę sporo ciekawych rzeczy, a wpływ na gildie i ich kontrolowanie to istny majstersztyk. Ciekawa jest również mechanika pojazdów i zostawiania ich tam, gdzie je porzuciliśmy. Kolejne osoby mogą z nich od teraz korzystać. Dzięki nim niektóre regiony są trudniej dostępne, bo gdy już uda nam się do nich dostać, to możemy się tam spokojnie rozwijać

Interakcja w grze jest ogromna, zwłaszcza ta negatywna. Tutaj w zasadzie każdy nasz ruch ma wpływ na innych. Stale trzeba obserwować mapę i kontrolowane przez nas tereny. Musimy uważać na agresywne zachowania naszych przeciwników. Ta gra wymusza na nas negatywną interakcję. Jeśli chcemy mieć większe wpływy w gildiach, musimy budować feuda, a to z kolei oznacza konieczność atakowania innych, ponieważ gdy tego nie zrobimy, możemy otrzymać sporo ujemnych punktów na koniec odpowiedniej epoki. Możemy podróżować po mapie i zajmować kolejne tereny, możemy skupić się na kontrolowaniu gildii, podbojach, czy też wykonywaniu królewskich edyktów.

W tej grze jest wszystko, czego potrzeba zaawansowanemu graczowi, czyli przygoda i ekonomia, planowanie i strategia, a także klimat – znacznie wykraczający poza standardowo rozumiane średniowiecze! Mamy tu walkę o kontrolę nad planszą poprzez wykorzystanie znaczników wpływu, planowanie akcji z kart i zarządzanie ich użyciem z ręki, działania na gildiach oraz szeroki wybór postaci. Feudum to gra elegancka, mocno wciągająca, idealna kiedy mamy cały dzień wolny i zgraną ekipę przyjaciół, najlepiej w 4-5 osób, preferujących rozbudowane i nieco dłuższe gry. My gorąco polecamy ten tytuł, gdyż urzekł nas niesamowicie. Mamy nadzieję, że powyższy opis przekonał Was, by mieć Feudum w swojej kolekcji. Bez Was wydanie tej dużej i bogatej w komponenty gry się nie uda, a więc pomóżcie w jej ufundowaniu!