Kawerna – fantastyka, książki fantastyczne, fantasy
MEDIA
Kategorie: Gry

Jak kształtował się kaszubski krajobraz?

Wedle kaszubskich podań ukształtowanie regionu wynika z aktywności zamieszkałych tam dawniej olbrzymów, Stolemów albo w oryginalnym etnolekcie: Stolemë; które choć w zwyczajach były blisko spokrewnione z ludźmi, to w szale i złości potrafiły góry przenosić – a właściwie nimi ciskać. Stąd kaszubszczyzna słynie z gęsto rozsianych głazów. A nowy projekt Underwold Kingdom stara się w bardzo ciekawy sposób odwołać do tych wierzeń.

Gra “Stolemë” Grzegorza Arabczyka (“Stworze”, “Stworze: Zakazana polana”) pozwala bowiem graczom wcielić się w jedną z czterech czteroosobowych rodzin tytułowych olbrzymów, których zadaniem będzie obrzucanie konkurujących z nimi familii głazami, celem przekonania ich o słuszności swoich przekonań – skały pełnią tu rolę argumentów. Oczywiście, tak wygląda to w dużym uproszczeniu, ponieważ oprócz podstawowym możliwości, każdy z graczów (rodzin i konkretnych członków) będzie dysponował wachlarzem odmiennych zdolności. Pozwoli to uatrakcyjnić każdą rozgrywkę, a osobie wcielającej się w inne olbrzymy, opracowanie zgoła innej strategii zwycięstwa.

Pełna rozgrywka

Zadaniem każdej czteroosobowej Stolemowej rodziny jest, za pomocą celnie wymierzonego głazu, przekonanie członków pozostałych rodzin o słuszności swoich argumentów.

Każdy ze Stolemów posiada unikatową umiejętność, dodatkowo na początku rundy każdemu z nich przydzielany jest jeden z żetonów Rodziny, który może pozwolić mu rzucać lub poruszać się dalej, użyć jako pocisku większego głazu czy, dzięki wełnianej czapce, być odpornym na pierwsze trafienie.

W każdej rundzie wybieramy jednego z naszych Stolemów i wykonujemy nim wybraną akcję. Może to być Rzut Głazem w jednego z przeciwników, Ruch naszego Stolema albo zwrócenie się do bogów z „donosem” na to jak nasi przeciwnicy, nie zważając na nic, zmieniają krajobraz krainy, co zapewne wywoła ich słuszny gniew.

Gdy trafimy wrogiego Stolema głazem, jego kartę odwracamy na drugą stronę, zaś jego cechy zmieniają się – nie zawsze na gorsze. Czasami trafiony Stolem staje się groźniejszym przeciwnikiem niż był jeszcze przed chwilą.

Po każdym rzucie głazem, nie ważne czy celnym czy też nie, decydujemy w jaki sposób zmienił się teren na którym głaz wylądował, kładąc na planszy żetony jezior, wzgórz, rzek, czy polan.

Zwycięzcą zostanie ta Stolemowa rodzinka która, za pomocą celnie wymierzonych rzutów, jako pierwsza „przekona” odpowiednią ilość członków innych Stolemowych rodzin, że nie warto się już kłócić lub też ta, która najskuteczniej będzie przekonywała bogów, że to nie ona jest winna całego zamieszania.

Zawartość pudełka

20 kart talii Trafień – po 5 dla każdego z graczy

20 kart Akcji – po 5 dla każdego z graczy

16 kart Gniewu Bogów

16 kart Postaci (dwustronne) – po 4 na każdą rodzinę Stolemów

4 karty pomocy

20 żetonów Terenu

12 żetonów Ogłuszenia

16 żetonów Rodziny – po 4 dla każdego z graczy

8 żetonów Skał

4 żetony Aktywności gracza

16 kartonowych postaci do poruszania

Mapa

Instrukcja

Stolemë” – podobnie jak “Stworze” w przypadku mitów słowiańskich – (czyli łącząc przyjemne z pożytecznym, a konkretnie: poprzez zabawę edukując) może przyczynić się do popularyzacji w zasadzie mało znanego w innych regionach Polski folkloru Kaszub. Zwłaszcza, że tematyka – co prawda opatrzona uroczym opracowaniem graficznym – podporządkowuje sobie mechanikę, dzięki czemu motywy i symbole kultury ludowej kaszubszczyzny odtwarzają pewien model, a nie tylko wykorzystują go w celach estetycznych.