Kawerna – fantastyka, książki fantastyczne, fantasy
MEDIA
Kategorie: Gry

Ostatni tydzień Odysei

Kampania “Odysei” Adama Kałuży i Przemysława Dmytruszyńskiego na zagramw.to przebiega nad wyraz pomyślnie. Grę wciąż można wesprzeć, dzięki czemu pudełko dla wspierających – a także te, które znajdzie się w regularnej sprzedaży – zostanie rozszerzone o nowe elementy, mechaniki czy gadżety. Jednak akcja dobiega kresu i czasu na decyzję pozostało niewiele, dlatego do końca bieżącego tygodnia zainteresowani powinni wiedzieć, czy chcą tę tytuł w swej kolekcji.

“Odyseja” to gra o podróży przez bajeczne, niezbadane galaktyki autorstwa Adama Kałuży oraz Przemka Dmytruszyńskiego z przepięknymi ilustracjami Alicji Kocurek.

W samej rozgrywce gracze pełnią rolę odkrywców przemierzających kosmiczną przestrzeń w celu poznania i zbadania nowych, tajemniczych planet. Oprócz Misji Badawczej do dyspozycji mamy jeszcze dwie całkiem odmienne formy eksploracji kosmosu. Pierwsza to Wyścig Międzyplanetarny – tu główną rolę odgrywać będą refleks, spostrzegawczość i koncentracja. Druga to Podstawy Nawigacji – bazuje na układaniu historii, skojarzeń i ich prawidłowym zapamiętywaniu z elementem szacowania ryzyka.

Zasady “Odysei” nie są skomplikowane i można je łatwo przyswoić, jednak rozgrywka cały czas jest bardzo angażująca i wymaga koncentracji. Co ciekawe, gracze bez względu na wiek mogą rywalizować ze sobą i mają równe szanse na wygraną. Jest to możliwe dzięki mechanice gry, która daje możliwość nadrobienia braków strategicznych dobrą pamięcią, a graczom ze słabszą pamięcią umożliwia bardziej strategiczne podejście do rozgrywki.

Malownicze, barwne i pełne szczegółów grafiki ułatwiają, a nawet niejako wymuszają świadome stosowanie metod pamięciowych. Gra rozwija myślenie narracyjne wraz z umiejętnością budowania i artykułowania opowieści, jednocześnie angażując do planowania, przewidywania konsekwencji swoich działań, a także do analizowania zmieniającej się sytuacji na planszy. Niewielka doza negatywnej interakcji nie zniechęca, ale mobilizuje do rozwoju i szukania lepszych rozwiązań taktycznych.

Założeniem autorów było zilustrowanie gry w taki sposób, by na planszach (kartach planet) grafiki były kompozycjami posiadającymi mnogość szczegółów, by opowiadały jakąś historię, nie ograniczając równocześnie możliwości swobodnej interpretacji ich zawartości. Planety miały być możliwie różnorodne. Pojedyncze grafiki musiały być niezależnymi tworami, a jednocześnie miały posiadać pewne punkty wspólne tak, aby pasowały do całości i jako całość tworzyły spójny świat. Nie było to łatwe zadanie. Grafiki powstawały przez wiele miesięcy, wymagały wielu godzin pracy i szlifowania szczegółów. Ich ostateczny efekt śmiało możemy nazwać dziełem sztuki.