Kawerna – fantastyka, książki fantastyczne, fantasy
MEDIA
Kategorie: Gry

Ostatni tydzień Pól Zieleni

Na zagramw.to wydawnictwo Czacha Games prowadzi kampanię, której celem jest ufundowanie polskiej edycji gry “Pola Zieleni” Vangelisa Bagiartakisa. Jako że udało się zebrać wszystkie środki potrzebne na wydanie, obecnie wykupione pakiety przyczyniają się do tego, że w pudełku z grą pojawi się dodatkowa zawartość. Oprócz tego osoby zdecydowane na wsparcie mogą liczyć na niższą cenę produktu oraz ekskluzywne bonusy. Akcja trwać będzie jeszcze przez tydzień.

Przenieście się do drugiej połowy XX wieku. Załóżcie ogrodniczki, wciągnijcie kalosze i ruszajcie na pola! W grze “Pola Zieleni” poczujecie ciężar pracy farmera na własnej skórze. Będziecie rozwijać swe włości, orać pola, inwestować w zwierzęta hodowlane i w ten sposób skręcać prężnie działający silnik ekonomiczny, który dowiezie Was do zwycięstwa.

W grze “Pola Zieleni” poczujecie ciężar pracy farmera na własnej skórze. Będziecie rozwijać swe włości, orać pola, inwestować w zwierzęta hodowlane i w ten sposób skręcać prężnie działający silnik ekonomiczny, który dowiezie Was do zwycięstwa. Gra rozgrywana jest na przestrzeni czterech rund. Gracze dokładają wydraftowane karty do swoich nieustająco rosnących farm. Pod koniec roku następuje sezon zbiorów, kiedy to należy podlać uprawy, wykarmić inwentarz i opłacić koszt utrzymania budynków. Im lepiej poradzimy sobie z tymi zadaniami, tym więcej zasobów otrzymamy do dyspozycji na kolejne rundy.

W końcu, różnymi metodami, przekonwertujemy zgromadzone dobra w punkty zwycięstwa. Najlepszy gospodarz zostaje zwycięzcą!

W grze występują cztery typy kart, które układa się w zakryte stosy. Dobierać je będziesz w ciemno. Decydować będziesz więc o typie karty, ale nie będziesz wiedział co dokładnie wybierasz. Pozostałe dwa rodzaje kart, to zbiorniki z wodą i silosy, budowle, które będziesz stawiał świadomie podczas rundy. Są one niezbędne do rozwoju gospodarstwa, więc tutaj nie można tego powierzyć losowi. Zielone karty to różnego rodzaju pola ze zbożem, grządki z warzywami lub sady. To one są głównym dostarczycielem pożywienia. Żółte zabudowania, to wszelkiego rodzaju konstrukcje (kurniki, spryskiwacze, szklarnie itp.), które mają wspomóc naszą działalność rolniczą i zwiększyć jej efektywność pozwalając zdobywać nam punkty, wodę lub inne korzyści. Na czerwonych kartach inwentarza znajdziemy zgodnie z nazwą różne rodzaje zwierząt, które można spotkać na wsi. Od kur i gęsi, poprzez indyki, kozy, owce, a na krowach i koniach skończywszy. Ostatnia grupa kart to fioletowe katy budynków. Są one drogie, ale bez nich nie zdobędziesz dużej liczby punktów, bo do tego one właśnie służą. Bogaty rolnik musi mieć gdzie mieszkać, trzymać swój sprzęt i plony, które z kolei trzeba gdzieś przetworzyć.

Zaczynasz rozgrywkę z jednym Silosem i jedną Wieżą Ciśnień. Nie jest to zbyt dużo, ale już w pierwszej rundzie Twoja farma rozbuduje się o kilka lokacji. Na początku rundy każdy z graczy dobiera na rękę 6 kart w przynajmniej 3 kolorach kart, a następnie wybiera jedną z nich do zagrania resztę przekazując kolejnemu graczowi. Kierunek przekazywania kart określa Tor rundy, co drugą rundę w lewo, co drugą w prawo. Wybrane karty odkrywacie jednocześnie, wykonujecie związaną z nią akcję i ponownie wybieracie kartę, przekazujecie, wykładacie i tak do momentu, w którym skończą się wam one na ręku i tym samym zakończy się runda/rok. Karty możesz zagrywać na dwa sposoby: budując lokacje lub sprzedając je na targowisku. Zagrywając kartę na swoją farmę musi ona przylegać jedną ścianką do już istniejącej innej karty (nad kartą, pod kartą lub obu stron karty) w zależności od twojej decyzji. Zagrywana karta ma swój koszt, który musisz opłacić w momencie jej zagrania. Pamiętaj jednak, że lokacje z Wieżą Ciśnień mają zasięg tylko 2, więc będziesz musiał co jakiś czas również taką kupić i zainstalować ją na swojej farmie. Jeśli nie masz wystarczająco środków aby zapłacić za wystawienie karty możesz udać się na targ i ją sprzedać, przy okazji sprzedając również zboże. Pozwala to na pozyskanie środków pod kolejne inwestycje w twoim gospodarstwie.

Na końcu każdej rundy nadchodzą żniwa. Jest to podsumowanie pracy, którą włożyłeś w swoje gospodarstwo. To czas nie tylko zbioru różnego rodzaju plonów, ale również podliczeń i wyciągania wniosków, czy podjęte decyzje były słuszne i opłacalne. Karty, które będziesz brał w tej fazie pod uwagę są czytelnie oznaczone i opisane, więc nie będzie problemu z ich rozpatrzeniem i wypełnieniem warunków aktywacji. Na karcie zobaczysz co musisz włożyć (pieniądze, zboże, woda – pamiętaj o zasadzie maksymalnej odległości!), żeby coś zyskać. W dodatku z dobrami, które dostaniesz w zamian też nie jest tak kolorowo, bo nadwyżki wody i zboża przepadają. Jeśli sobie wszystkiego dobrze nie wyliczysz i wymienione dobra przepadną, to możesz być zły tylko na siebie i swoją nieprzemyślaną gospodarkę zasobami. Niespełnienie warunków (kosztów) kart rozpatrywanych podczas żniw, skutkuje ich dezaktywacją. Takie budynki/lokacje nie będą brane pod uwagę podczas dalszej gry oraz na jej zakończenie. Jednak odrzucając kartę z ręki, płacąc jedną monetę możesz jej ponownie używać i cieszyć się z jej zdolności. Wprawdzie tracisz turę i zasoby, ale czasem warto naprawić swoje błędy i ponieść koszty, żeby na końcu zarobić dużo więcej.

Czym byłoby porządne gospodarstwo bez sprzętu rolniczego? W „Polach Zieleni” może nie jest to aż tak mocno zaakcentowane, ale to wyposażenie tutaj jest i oferują je niektóre lokacje (wynik działania zdolności karty). Podczas jego wyboru możesz nie tylko trochę pogrymasić i wybrać jeden z trzech wylosowanych sprzętów, ale również nie od razu go wykorzystać. Jest to szczególnie ważne nie tylko z powodu punktów na koniec gry za niewykorzystane usprawnienia, ale również z powodów czysto praktycznych, ponieważ na jednej karcie nie może znajdować się więcej, niż dwa różne sprzęty, a ty w danym momencie możesz nie mieć odpowiedniej karty na jego wyłożenie (sprzęty są przypisane do określonych typów kart i faz gry).

Po czterech latach ciężkiej pracy, owocnych żniwach, nastąpi koniec gry i ostateczne podliczanie punktów. Dodajemy punkty zebrane podczas gry, z wybudowanych budynków, z wyposażenia, zarówno wykorzystanego, jak i niewykorzystanego, za zebrane monety (1 pkt. za 3), zboże (2 pkt. za 2), puste zbiorniki z wodą (w cenie jest dobre wyszacowanie zapotrzebowania na wodę) oraz te, które zarobimy ze specjalnych lokacji punktujących właśnie na koniec gry, po spełnieniu określonych warunków. Jak widzisz, źródeł zdobywania punktów jest tu dosyć sporo. Zwycięzcą zostaje gracz, który zdobył największą łączną liczbę punktów.