Kawerna – fantastyka, książki fantastyczne, fantasy
MEDIA
Kategorie: Tekstowe Gry Fabularne, Z Polski

Słowo o Tekstowych Grach Fabularnych

Skrót TGF oznacza Tekstowe Gry Fabularne. Jest to specjalna kategoria gier, w których najistotniejsze jest odgrywanie swojej postaci. Cóż to jest to odgrywanie postaci? Na pewno wielu z was słyszało o RPG, papierowych systemach fabularnych, które tworzą realia dla postaci tworzonych przez graczy. Polega to mniej więcej na tym, że grupka ludzi spotyka się gdzieś, tworzy postacie w wybranym systemie fabularnym, a następnie je odgrywa. Gracze tworzą drużynę bohaterów, która w ramach przygody wymyślonej przez Mistrza Gry stara się przeżyć, rozwiązać zagadki, zabić potwory, splądrować lochy itd. Wszystko to dzieje się w wyobraźni graczy, a całe wydarzenie można porównać do gry w teatrze.

Vallheru
Vallheru – wygląd dzisiaj

10 lat temu systemy RPG nie były zbyt powszechne, dlatego ludzie, aby realizować swoje potrzeby, zaczęli korzystać z Internetu, by się komunikować i prowadzić sesje fabularne. Właśnie wtedy zaczęły jak grzyby po deszczu powstawać gry przeglądarkowe, których celem zwykle było właśnie zaspokajanie potrzeby gry fabularnej. Były to niekomercyjne produkcje tworzone przez fanów fantastyki dla fanów fantastyki. Oczywiście niewielu z twórców takich gier znało się na programowaniu, w związku z czym rozpowszechnił się silnik Vallheru, który został przez twórcę Thindila (Bartek Jasicki) udostępniony za darmo. Trzeba tutaj zaznaczyć, że Vallheru nie był samodzielnie stworzony przez Thindila, ale był przeróbką innego silnika, Gamers Fusion (obecnie raczej niewiele kodu GF można znaleźć w projekcie). W każdym razie darmowość, łatwość instalacji i prosta budowa sprawiły, że silnik ten na stałe zagościł w świecie gier TGF. Zaczęły powstawać na nim różne gry, w których po jakimś czasie zaczął się tworzyć klimat, powstawały zręby fabularnych systemów.
Najistotniejszym elementem każdej gry TGF jest to, że gracze mają istotny wpływ na to, jak świat gry będzie wyglądał, jak będzie wyglądała jego fabuła. Często historię krainy tworzyły rzeczywiste działania graczy, które prowadziły do wojen czy kataklizmów. Nie istniał żaden scenariusz, według którego gracze działali; przynajmniej nie na początku. Choć i teraz administracja zwykle tylko podaje temat gry, a gracze mogą go rozwinąć w dowolny (dozwolony) sposób.
W jaki sposób w grze TGF zachodzi interakcja między graczami? Możliwości jest coraz więcej. Dawniej publiczna fabuła gry odbywała się w tzw. Wieściach (Plotkach, Ogłoszeniach), w których komentarze graczy stanowiły jej rozwinięcie. Prywatne sesje można było prowadzić przez pocztę, tutaj niestety było ograniczenie do dwóch osób. Z czasem możliwości gry fabularnej zostały rozszerzone do tego stopnia, że powstały nawet mechanizmy pozwalające rzucać kośćmi na cechy graczy aby sprawdzić czy dane działania się powiodło czy nie.

Cyrodiil
Cyrodiil – gra na Vallheru Engine

Devortis

Devortis – gra na Vallheru Engine

Oczywiście oprócz samej gry fabularnej silnik Vallheru jak i inne, na bazie których powstawały gry, umożliwia też grę techniczną. Można rozwijać własną postać, walcząc z potworami, produkując przedmioty, mikstury, okradając innych graczy, można trenować Chowańca czy rozwijać strażnicę.  Wszystko to zwykle jest podporządkowane grze fabularnej, choć szkoły są różne w tej kwestii. Są zwolennicy bezwzględnego odrzucenia technicznego klikania na rzecz samej gry fabularnej, są zwolennicy opcji połączenia fabuły z techniką gry, przez co poziom postaci gracza ma wpływ na jego fabularne możliwości. Właśnie to jest niesamowite w TGF, że praktycznie każdy pomysł można zrealizować, można zrobić grę o dowolnych założeniach.

Gruzowisko

Gruzowisko – gra na Vallheru Engine

Immortal

Immortal – gra na Vallheru/Orodlin Engine

Zasadniczą wadą TGF jest ich niestałość. Są gry, które istnieją od 2003 roku, są gry, które zdążyły upaść dwa razy w międzyczasie i podnieść się na nowo, jest też sporo projektów, które nie dotrwały do chwili obecnej. Nie jest łatwo prowadzić i rozwijać taką grę. Generalnie wszystko zależy od aktywności administracji – im bardziej jest aktywna, tym większe szanse, że gra zainteresuje graczy i przetrwa. Administratorami i Administratorkami TGF są różni ludzie, poczynając od informatyków, po księgowe; sprawia to, że nie rozwijają się one wszystkie jednakowo. Każdy według swoich możliwości stara się poradzić sobie z obowiązkami i zadaniami, z różnym skutkiem, ale sam fakt starań warto docenić.

Redoran

Redoran – gra na Vallheru Engine

Kroniki Fallathanu

Kroniki Fallathanu – gra na Fenix Engine

Aby pomóc w rozwoju środowiska gier TGF powstało Drzewo Światów – Ygg.pl. Portal postawił sobie za cel integrację gier/graczy gier, które obecnie istnieją i w jakiś sposób starają się rozwijać. Do projektu dołączyły takie gry jak Gruzowisko, Immortal, ShinnobiPBF, Messir, Kroniki Fallathanu, Cyrodiil, Białe Piórko, Serenissima, Smocza Dolina, Aleara, Redoran. Administracja tych gier ma możliwość publikować na portalu newsy, które dotyczą gier, graczy, TGF ogólnie. Publikujemy też różne felietony związane z naszym małym światkiem.
Ygg.pl istnieje już dość długo, bo strona powstała w 2006 roku. Wcześniej jednak była związana bezpośrednio z grami Kroniki Fallathanu i Bruinena. Dopiero od około roku zajmuje się tematyką TGF, ale rozwija się prężnie, o czym świadczy choćby ścisła współpraca z takimi portalami jak kawerna.pl, gexe.pl, obliczakultury.pl. Coraz więcej gier dołącza do projektu, jak choćby niedawno dodane Gruzowisko czy Immortal. Także jest nadzieja, że z czasem rozwinie się to w coś większego.
W grach TGF istnieje spory potencjał – widać to choćby po ilości czasu, jaką ludzie w nich spędzają. To nie są zwykłe klikadła gdzie wejdziesz, poklikasz i zapomnisz. Tutaj ludzie wchodzą ze sobą w realne interakcje, zawiązywane są przyjaźnie (nierzadko coś więcej), wrogów oczywiście też można znaleźć. Czasem gra wkracza do życia ludzi, przejmując nad nim kontrolę, dlatego trzeba znaleźć swój złoty środek na oddzielenie tego, co fikcyjne od tego, co prawdziwe. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to świetna zabawa, która kształtuje charakter i rozwija.

Pozdrawiam
Marcin „Thoran” Karwowski